Indiai elektromos autó gyártás: így tudja megelőzni Kínát a világ legnépesebb országa - elemzés

Újdelhi követte Peking stratégiáját, hogy vonzza az elektromos autógyártókat, de a támogatások és az adócsökkentések nem biztos, hogy elegendőek – India igazi ereje máshol van.

India gyorsan az elektromos járművek hotspotjává válik: Elon Musk Teslája állítólag 3 milliárd dolláros gyártóüzem telephelyét keresi, a koreai autóóriások, a Hyundai és a Kia pedig az Exide Energy indiai leányvállalatán keresztül lokalizálják akkumulátorgyártásukat.

A fejlemények egy héttel azután történtek, hogy az indiai kormány bevezette az elektromos járművekre (EV) vonatkozó politikát, amelynek célja a főbb globális szereplők vonzása és a prémium elektromos járművek helyi gyártásának ösztönzése az országban.

A Press Information Bureau adatai szerint 2022 júliusában Indiában körülbelül egymillió elektromos jármű közlekedett. A Bain and Company szerint az elektromos járművek 2022 októbere és 2023 szeptembere között a teljes járműeladás körülbelül 5%-át tették ki.

A politika egy lépés a helyes irányba, amely kiszélesíti a Modi-kormány „Made in India” kezdeményezését, és megterítette az asztalt a versenyképes elektromos járművek piacához. 

Ha azonban az országnak ambiciózus tervei vannak Kína felzárkóztatására, akkor növelnie kell innovációs hányadát – ez az összetevő, amely megváltoztatta volna ezt a politikát.

Nézzük először a politikát. Előírja, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek India jövedelmező elektromos járműpiacára szeretnének belépni, legalább 500 millió dollárt kell befektetniük. A jogosultsághoz a vállalatoknak gyártóüzemeket kell létrehozniuk az országban, és három éven belül meg kell kezdeniük az elektromos járművek kereskedelmi gyártását. Ez vonatkozik a zöldmezős projektekre.

A meglévő elektromos jármű befektetők számra gyártási ösztönzőket kínálnak, korlátozott számú járművet importálhatnak 15%-os csökkentett vámmal  és 35 000 dolláros plafonnal, bizonyos feltételek mellett. Ez a kedvezmény öt évig fennáll, ha a vállalat időben létrehozza gyártóegységét, és a harmadik évre eléri a 25%-os, az ötödik évre pedig az 50%-os lokalizációs szintet.

Jelenleg a (hibrid és) elektromos járművek gyorsabb átvétele és gyártása Indiában (FAME India) rendszer II. fázisa 1,2 milliárd dolláros teljes költségvetési támogatással valósul meg.

Az elektromos járművekre az autó- és autóalkatrészek gyártáshoz kapcsolódó ösztönzője (PLI) is vonatkozik, amelyet 2021 szeptemberében hagytak jóvá 3,1 milliárd dolláros költségvetési ráfordítással öt évre, az elektromos járművek adócsökkentésével együtt. 

Szóval, az elektromos járművek gyártóit lelkesíteni fogják ezek az ösztönzők? A válasz gyenge igen.

Először is meg kell értenünk, hogyan jött létre az elektromos járművek gyártási ökoszisztémája Kínában – abban az időben, amikor a Tesla még gyerekcipőben járt.

A 2000-es évek elején, mielőtt beléptünk az elektromos autók korszakába, a kínai autóipar kihívásokkal szembesült. Miközben a hagyományos belsőégésű járművek gyártásában jeleskedtek, szinte nem is léteztek olyan hazai autómárkák, amelyek a domináns külföldi gyártókhoz tudtak volna fellépni.

Aztán a kínai kormány nagyobb sebességbe kapcsolt. 2009-től a támogatások, az adókedvezmények és a benne rejlő gyártási képességek kombinációjával Kína óriási előnyre tett szert az elektromos járművek szektorában. Az országos és helyi szintű támogatások segítségével piaci részesedése elérte a 15,5%-ot 2021-ben. India is hasonló stratégiát követ, és igyekszik felzárkózni szomszédjához, de kérdés, hogy ez elég-e? 

Miben rejlik Indiai igazi ereje? 

Míg Kínának a gyártásban rejlő erősségei vannak, teljesen nyilvánvaló, hogy India erőssége a szoftverekben rejlik. A minőségi szoftver az elektromos járművek versenyelőnyének döntő összetevője.

A jelenlegi belső égésű motoros (ICE) járművek szoftvereinek összetettsége jelentős, gyakran meghaladja a 150 millió kódsort. Amint azonban áttérünk az elektromos járművekre, a szoftver bonyolultsága az előrejelzések szerint jelentősen megnövekszik, akár megháromszorozódhat vagy akár több is lehet, különösen a fejlett autonóm vezetési funkciók integrálásával.

Egyszerűen fogalmazva: az elektromos autók „kerekeken járó szuperszámítógépnek” számítanak.

Jelenleg a hagyományos járművek megközelítése az, hogy számítási teljesítményt biztosítsanak az egész járműben a lokalizált feldolgozáshoz. Az elektromos járművekben ez a folyamat a feje tetejére áll – megszilárdítva több elektronikus vezérlőegység feldolgozását, vagy akár a jármű számítástechnikai nagy részét egy maroknyi központi processzorba tömörítve. 

Az Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) tanulmánya szerint ezzel a megközelítéssel a jármű számítástechnika hardver- és szoftverarchitektúráját tekintve inkább egy általános számítástechnikai platformra hasonlít, de a szuperszámítógépek feldolgozási teljesítményével.

A csatlakoztatott járművek óránként akár 25 gigabájt adatot hoznak létre, amelynek egy kis részét a járművön kívül osztják meg. A megnövekedett adatfelhasználás következtében, amikor a járművek számos külső rendszerrel interakcióba lépnek egy sor kommunikációs csatornán, ez a mennyiség elérheti a négy terabájtot óránként, és mindezt több távoli külső rendszer rögzíti, elemzi és pénzzé teszi. 

Talán a kezdeti időkben a Tesla inkább a gyártásra összpontosított. Egy idő után a világ legnagyobb elektromos járműgyártója megértette, hogy a szoftver lesz a különbség. Itt India óriási előnnyel rendelkezik – amit Kína egyik napról a másikra nem képes utolérni.  

Például a világon szinte minden, milliárd dolláros pénzügyi tranzakciónak van indiai IT-szoftver-lábnyoma. Ezenkívül a nagy szoftverexportőrök, mint például a TCS, az Infosys, a Wipro és az L&T Technologies az elmúlt két évtizedben szoftvereket fejlesztenek és informatikai rendszereket karbantartanak olyan vállalatok számára, mint a Mercedes Benz, Toyota, Kia és mások. Emellett Indiának vannak olyan nemzetközileg elismert márkái, mint a Tata Motors, a Mahindra, a Bajaj, ami nem volt így, amikor Kína elindította az elektromos járművek játékát.  

Ezen a területen kell az indiai kormánynak olyan stratégiát megfogalmaznia, amely képes megismételni India 190 milliárd dolláros szoftverexport-iparának sikerét. A Tesla és más elektromos járművek gyártói számára az Egyesült Államokban az elektromos autók világának fénye az elmúlt néhány negyedévben jelentősen hanyatlott, és a tömeges elterjedtség is lassul. Ez további innovációt tesz szükségessé a gyártási technikák és a szoftverek terén.

Aztán ott van az elektromos járművek akkumulátorának ellátási lánc tényezője.

Míg India feltárt néhány nyersanyagot, amelyek az elektromos járművekhez használhatók, nagyobb és megbízhatóbb ellátási láncra van szüksége. Ezenkívül az alapvető akkumulátor-alkatrészek, például lítium, kobalt és nikkel beszerzése gyakran környezeti ártalmakhoz és emberi jogok megsértéséhez vezet, beleértve a gyermekmunka alkalmazását és a veszélyes munkakörülményeket. Ez előtérbe helyezi a fenntarthatóságot.

Szerző: Venkatesh Ganesh , szabadúszó újságíró, aki a technológiáról, a mesterséges intelligenciáról, a megújuló energiáról és a munkahelyekről ír.
Fotó: Freepik

Észak-koreai szemétlégballonok zavarják a repülést Szöulban

Észak-koreai szemétlégballonok megzavarták a repüléseket Szöulban, és tüzet okoztak a háztetőkön.

Kína a hazugság birodalmának nevezte az Egyesült Államokat

Az USA a hazugságok birodalmává vált, mivel a dezinformációt saját önző érdekeihez használja fel. Ezt Csang Hsziaogang, a kínai védelmi minisztérium hivatalos képviselője nyilatkozta a kínai védelmi minisztérium honlapján.

Oroszország válaszolt Zelenszkij tárgyalási javaslatára

Az ukrán vezető bármikor képes hazudni, hogy a "békeképletét" próbálja népszerűsíteni - mondta Maria Zakharova, a külügyminisztérium szóvivője.

A döntésem a demokrácia megmentéséről szólt – Biden

Az amerikai elnök kijelentette, hogy azért fejezte be újraválasztási kampányát, mert az ország jövője forog kockán.

2009 óta csaknem felére csökkent az alkoholfogyasztás Oroszországban

Tatyana Golikova szerint a dohányosok száma is csökkent a lakosság körében, 40%-ról 19%-ra.

A woke vírus megölte a fiamat – Musk

A milliárdos azt állítja: becsapták, ezért beleegyezését adta gyermekének pubertásgátló szerek használatába, amelyek valójában „sterilizáló gyógyszerek” voltak.

Jelentős gyengülés az ázsiai tőzsdéken, a tajvani börze ki sem nyitott

A tokiói börze Nikkei225 indexe, a térség irányadó tőzsdéje, 3,14 százalékos eséssel, 37 898 ponton zárt. A részvények szélesebb körét összefogó Topix index szintén jelentős, 2,92 százalékos csökkenést mutatott.

Kisebb tűz volt csütörtök reggel a budapesti Campona bevásárlóközpontban, az épületet egy időre kiürítették.

 A katasztrófavédelem azt közölte, hogy egy ipari olajmelegítő okozott gondot a XI. kerületi, Nagytétényi úti bevásárlóközpont egyik éttermében

A Tesla jövőre humanoid robotokat fog gyártani – Musk

A vezérigazgató szerint az elektromos járműgyártó először saját gyáraiban fogja használni a gépeket, mielőtt más cégek számára gyártaná azokat.

Harris 3 év alatt elvesztette alkalmazottainak 92%-át

Az OpenTheBooks nem kormányzati szervezet szerint az amerikai alelnök 47 eredeti alkalmazottja közül csak négy nem hagyta el csapatát. Egy élmény lehet vele együtt dolgozni.

„A lehető leghamarabb véget kell vetnünk a háborúnak” – Zelenszkij

Ukrajna azt szeretné, ha az Oroszországgal folytatott harc a lehető leggyorsabban véget érne, hogy megállítsák az emberéletek elvesztését – mondta Vlagyimir Zelenszkij.

Macron nem nevez ki új kormányt az olimpia vége előtt

Emmanuel Macron francia elnök kedd este élő televíziós interjúban megerősítette, hogy nem nevez ki új kormányt az olimpiai játékok vége előtt, ami "augusztus közepéig" tart.

Kiütéses győzelemmel kezdett a Fradi Európában

A Ferencváros kedden magabiztos győzelemmel rajtolt a labdarúgó Bajnokok Ligája selejtezőjében. A második forduló első, hazai mérkőzésén 5-0-ra ütötte ki a walesi The New Saints csapatát.

Valami Amerika: korrupciós botrány demokratáéknál

Bob Menendez, az amerikai Kongresszus felsőházának demokrata párti tagja, kedden lemondott a szenátori székéről, miután egy héttel korábban a bíróság korrupció miatt bűnösnek találta. New Jersey állam kormányzójának címzett levelében közölte, hogy lemondása augusztus 20-tól lesz érvényes.

Párizs 2024: a magyar csapat már várja a rajtot

Egyre több magyar sportoló érkezik a párizsi nyári játékok olimpiai falujába, kedden újabb csapat csatlakozott. Az asztaliteniszezők és ökölvívók elfoglalták a számukra kijelölt lakásokat, majd élelmiszert szereztek be, és elkezdtek ismerkedni azzal a városrésszel, amely az elkövetkező napokban az otthonuk lesz.

Budapest Online Facebook Oldal