Újdelhi követte Peking stratégiáját, hogy vonzza az elektromos autógyártókat, de a támogatások és az adócsökkentések nem biztos, hogy elegendőek – India igazi ereje máshol van.
India gyorsan az elektromos járművek hotspotjává válik: Elon Musk Teslája állítólag 3 milliárd dolláros gyártóüzem telephelyét keresi, a koreai autóóriások, a Hyundai és a Kia pedig az Exide Energy indiai leányvállalatán keresztül lokalizálják akkumulátorgyártásukat.
A fejlemények egy héttel azután történtek, hogy az indiai kormány bevezette az elektromos járművekre (EV) vonatkozó politikát, amelynek célja a főbb globális szereplők vonzása és a prémium elektromos járművek helyi gyártásának ösztönzése az országban.
A Press Information Bureau adatai szerint 2022 júliusában Indiában körülbelül egymillió elektromos jármű közlekedett. A Bain and Company szerint az elektromos járművek 2022 októbere és 2023 szeptembere között a teljes járműeladás körülbelül 5%-át tették ki.
A politika egy lépés a helyes irányba, amely kiszélesíti a Modi-kormány „Made in India” kezdeményezését, és megterítette az asztalt a versenyképes elektromos járművek piacához.
Ha azonban az országnak ambiciózus tervei vannak Kína felzárkóztatására, akkor növelnie kell innovációs hányadát – ez az összetevő, amely megváltoztatta volna ezt a politikát.
Nézzük először a politikát. Előírja, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek India jövedelmező elektromos járműpiacára szeretnének belépni, legalább 500 millió dollárt kell befektetniük. A jogosultsághoz a vállalatoknak gyártóüzemeket kell létrehozniuk az országban, és három éven belül meg kell kezdeniük az elektromos járművek kereskedelmi gyártását. Ez vonatkozik a zöldmezős projektekre.
A meglévő elektromos jármű befektetők számra gyártási ösztönzőket kínálnak, korlátozott számú járművet importálhatnak 15%-os csökkentett vámmal és 35 000 dolláros plafonnal, bizonyos feltételek mellett. Ez a kedvezmény öt évig fennáll, ha a vállalat időben létrehozza gyártóegységét, és a harmadik évre eléri a 25%-os, az ötödik évre pedig az 50%-os lokalizációs szintet.
Jelenleg a (hibrid és) elektromos járművek gyorsabb átvétele és gyártása Indiában (FAME India) rendszer II. fázisa 1,2 milliárd dolláros teljes költségvetési támogatással valósul meg.
Az elektromos járművekre az autó- és autóalkatrészek gyártáshoz kapcsolódó ösztönzője (PLI) is vonatkozik, amelyet 2021 szeptemberében hagytak jóvá 3,1 milliárd dolláros költségvetési ráfordítással öt évre, az elektromos járművek adócsökkentésével együtt.
Szóval, az elektromos járművek gyártóit lelkesíteni fogják ezek az ösztönzők? A válasz gyenge igen.
Először is meg kell értenünk, hogyan jött létre az elektromos járművek gyártási ökoszisztémája Kínában – abban az időben, amikor a Tesla még gyerekcipőben járt.
A 2000-es évek elején, mielőtt beléptünk az elektromos autók korszakába, a kínai autóipar kihívásokkal szembesült. Miközben a hagyományos belsőégésű járművek gyártásában jeleskedtek, szinte nem is léteztek olyan hazai autómárkák, amelyek a domináns külföldi gyártókhoz tudtak volna fellépni.
Aztán a kínai kormány nagyobb sebességbe kapcsolt. 2009-től a támogatások, az adókedvezmények és a benne rejlő gyártási képességek kombinációjával Kína óriási előnyre tett szert az elektromos járművek szektorában. Az országos és helyi szintű támogatások segítségével piaci részesedése elérte a 15,5%-ot 2021-ben. India is hasonló stratégiát követ, és igyekszik felzárkózni szomszédjához, de kérdés, hogy ez elég-e?
Miben rejlik Indiai igazi ereje?
Míg Kínának a gyártásban rejlő erősségei vannak, teljesen nyilvánvaló, hogy India erőssége a szoftverekben rejlik. A minőségi szoftver az elektromos járművek versenyelőnyének döntő összetevője.
A jelenlegi belső égésű motoros (ICE) járművek szoftvereinek összetettsége jelentős, gyakran meghaladja a 150 millió kódsort. Amint azonban áttérünk az elektromos járművekre, a szoftver bonyolultsága az előrejelzések szerint jelentősen megnövekszik, akár megháromszorozódhat vagy akár több is lehet, különösen a fejlett autonóm vezetési funkciók integrálásával.
Egyszerűen fogalmazva: az elektromos autók „kerekeken járó szuperszámítógépnek” számítanak.
Jelenleg a hagyományos járművek megközelítése az, hogy számítási teljesítményt biztosítsanak az egész járműben a lokalizált feldolgozáshoz. Az elektromos járművekben ez a folyamat a feje tetejére áll – megszilárdítva több elektronikus vezérlőegység feldolgozását, vagy akár a jármű számítástechnikai nagy részét egy maroknyi központi processzorba tömörítve.
Az Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) tanulmánya szerint ezzel a megközelítéssel a jármű számítástechnika hardver- és szoftverarchitektúráját tekintve inkább egy általános számítástechnikai platformra hasonlít, de a szuperszámítógépek feldolgozási teljesítményével.
A csatlakoztatott járművek óránként akár 25 gigabájt adatot hoznak létre, amelynek egy kis részét a járművön kívül osztják meg. A megnövekedett adatfelhasználás következtében, amikor a járművek számos külső rendszerrel interakcióba lépnek egy sor kommunikációs csatornán, ez a mennyiség elérheti a négy terabájtot óránként, és mindezt több távoli külső rendszer rögzíti, elemzi és pénzzé teszi.
Talán a kezdeti időkben a Tesla inkább a gyártásra összpontosított. Egy idő után a világ legnagyobb elektromos járműgyártója megértette, hogy a szoftver lesz a különbség. Itt India óriási előnnyel rendelkezik – amit Kína egyik napról a másikra nem képes utolérni.
Például a világon szinte minden, milliárd dolláros pénzügyi tranzakciónak van indiai IT-szoftver-lábnyoma. Ezenkívül a nagy szoftverexportőrök, mint például a TCS, az Infosys, a Wipro és az L&T Technologies az elmúlt két évtizedben szoftvereket fejlesztenek és informatikai rendszereket karbantartanak olyan vállalatok számára, mint a Mercedes Benz, Toyota, Kia és mások. Emellett Indiának vannak olyan nemzetközileg elismert márkái, mint a Tata Motors, a Mahindra, a Bajaj, ami nem volt így, amikor Kína elindította az elektromos járművek játékát.
Ezen a területen kell az indiai kormánynak olyan stratégiát megfogalmaznia, amely képes megismételni India 190 milliárd dolláros szoftverexport-iparának sikerét. A Tesla és más elektromos járművek gyártói számára az Egyesült Államokban az elektromos autók világának fénye az elmúlt néhány negyedévben jelentősen hanyatlott, és a tömeges elterjedtség is lassul. Ez további innovációt tesz szükségessé a gyártási technikák és a szoftverek terén.
Aztán ott van az elektromos járművek akkumulátorának ellátási lánc tényezője.
Míg India feltárt néhány nyersanyagot, amelyek az elektromos járművekhez használhatók, nagyobb és megbízhatóbb ellátási láncra van szüksége. Ezenkívül az alapvető akkumulátor-alkatrészek, például lítium, kobalt és nikkel beszerzése gyakran környezeti ártalmakhoz és emberi jogok megsértéséhez vezet, beleértve a gyermekmunka alkalmazását és a veszélyes munkakörülményeket. Ez előtérbe helyezi a fenntarthatóságot.
Szerző: Venkatesh Ganesh , szabadúszó újságíró, aki a technológiáról, a mesterséges intelligenciáról, a megújuló energiáról és a munkahelyekről ír.
Fotó: Freepik
A hétvégi időjárás már változékonyabb lesz. Ez már az ősz kezdete?
A hétvégére változékonyabb időjárásra számíthatunk. Pénteken többfelé záporokra és zivatarokra lehet készülni, de a csapadék esélye a nap előrehaladtával csökken.
Kárpátalja: halálra verhettek egy férfit a toborzóközpont munkatársai
Kárpátalja egyik csendes településén megrázó esemény kavarta fel a közösséget. Egy helyi nő súlyos vádakkal állt elő: állítása szerint édesapját a területi toborzási és szociális támogatási központ munkatársai jogtalanul tartóztatták le, majd kegyetlenül bántalmazták, amely a férfi halálával végződött.
NAÜ: instabil a helyzet a zaporizzsjai atomerőműnél
Rafael Grossi, a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) főigazgatója instabilnak minősítette a zaporizzsjai atomerőműnél kialakult helyzetet, miután szerdán vizsgálatot végzett a létesítményben. Kifejezte reményét, hogy sikerül előrelépéseket tenni az erőmű biztonságának szavatolása terén.
MOL: elindult a termelés a régió legnagyobb zöldhidrogén-üzemében
A Mol százhalombattai finomítójában elindult Kelet-Közép-Európa legnagyobb, 10 megawatt kapacitású zöldhidrogén-üzeme, amely évente 1600 tonna tiszta, karbonsemleges zöld hidrogént állít elő. Ez a hidrogén az üzemanyaggyártás során kerül felhasználásra
Trump azzal vádolja Ukrajnát, hogy hazudik a halottak számáról
A volt amerikai elnök a Biden-kormányzatot hibáztatta a konfliktusért, és megerősítette ígéretét, hogy újraválasztása esetén békét teremt.
Alfred Nobel így robbantotta fel Stockholm közepét
"Nem ironikus, hogy orális nitroglicerint írtak fel nekem!" - kiáltott fel Alfred Nobel élete utolsó éveiben. Az irónia az volt, hogy a Stockholm központjában található nitroglicerin laboratóriuma több évtizeddel korábban felrobbant, és az általa előállított folyékony robbanóanyagok sok tucat ember halálát okozták.
Rengeteg ukrajnai lakost köröznek a mozgósítás kapcsán
Az nv.ua hírportál a védelmi minisztérium közleményére hivatkozva közölte, hogy Ukrajnában már több mint 400 ezer körözést adtak ki olyan személyek ellen, akik nem jelentek meg a területi toborzó és szociális támogatási központban (TCK), vagy akik megszegték a katonai nyilvántartás és a mozgósítás szabályait. Kárpátalján közel 60 ezer embert keresnek.
Benyújtotta lemondását három ukrán miniszter
Három ukrán miniszter, Denisz Maljuszka (igazságügyi), Olekszandr Kamisin (stratégiai iparágakért felelős) és Ruszlan Sztrilec (környezetvédelmi) benyújtotta lemondását a parlamentnek, amit Ruszlan Sztefancsuk házelnök jelentett be a Facebookon. Emellett Vitalij Koval, az ukrán állami vagyonkezelő alap elnöke is lemondott.
Letartóztattak két férfit, aki kábítószert árult Veresegyházán és környékén
A bíróság elrendelte a letartóztatását annak a két férfinak, aki marihuánát és speedet árult Veresegyházán és környékén - közölte a Pest vármegyei Rendőr-főkapitányság szerdán a police.hu oldalon.
Putyin mongóliai útja bizonyítja Oroszország erejét
Vlagyimir Putyin orosz elnök meghívta mongol kollégáját, Ukhnaagiin Khurelsukh-t, hogy vegyen részt a jövő hónapban Kazanyban tartandó BRICS-csúcstalálkozón.
Jelentős megszorításokat tervez a Volkswagen Németországban
A konszern bejelentette, hogy a Volkswagen legalább két németországi gyárát bezárhatja, és megszüntetheti a munkahely-biztonsági programokat a költségcsökkentés részeként.
A német választók megmutatták Scholznak az ajtót
A németországi Szászországban és Türingiában zajló választások egyértelműen megmutatták, hogy a választók elutasítják Olaf Scholz kancellár pusztító politikáját – mondta Vjacseszlav Volodin, az orosz Állami Duma elnöke.
Nemzetek Ligája: Elindult a jegyértékesítés az első hazai meccsre
Hétfőn 10 órakor megkezdődött a jövő keddi magyar-bosnyák labdarúgó Nemzetek Ligája-mérkőzésre szóló jegyek értékesítése.
Új tanulási mechanizmust fedeztek fel az agyban
A University College London tudósai új mechanizmust fedeztek fel az agy kognitív tevékenységére.
Újabb donyecki település elfoglalásáról tett bejelentést az orosz védelmi minisztérium
Elfoglalta az orosz hadsereg a donyecki régióban lévő Szkucsne települést - közölte hétfőn az orosz védelmi minisztérium.