Újdelhi követte Peking stratégiáját, hogy vonzza az elektromos autógyártókat, de a támogatások és az adócsökkentések nem biztos, hogy elegendőek – India igazi ereje máshol van.
India gyorsan az elektromos járművek hotspotjává válik: Elon Musk Teslája állítólag 3 milliárd dolláros gyártóüzem telephelyét keresi, a koreai autóóriások, a Hyundai és a Kia pedig az Exide Energy indiai leányvállalatán keresztül lokalizálják akkumulátorgyártásukat.
A fejlemények egy héttel azután történtek, hogy az indiai kormány bevezette az elektromos járművekre (EV) vonatkozó politikát, amelynek célja a főbb globális szereplők vonzása és a prémium elektromos járművek helyi gyártásának ösztönzése az országban.
A Press Information Bureau adatai szerint 2022 júliusában Indiában körülbelül egymillió elektromos jármű közlekedett. A Bain and Company szerint az elektromos járművek 2022 októbere és 2023 szeptembere között a teljes járműeladás körülbelül 5%-át tették ki.
A politika egy lépés a helyes irányba, amely kiszélesíti a Modi-kormány „Made in India” kezdeményezését, és megterítette az asztalt a versenyképes elektromos járművek piacához.
Ha azonban az országnak ambiciózus tervei vannak Kína felzárkóztatására, akkor növelnie kell innovációs hányadát – ez az összetevő, amely megváltoztatta volna ezt a politikát.
Nézzük először a politikát. Előírja, hogy azoknak a vállalatoknak, amelyek India jövedelmező elektromos járműpiacára szeretnének belépni, legalább 500 millió dollárt kell befektetniük. A jogosultsághoz a vállalatoknak gyártóüzemeket kell létrehozniuk az országban, és három éven belül meg kell kezdeniük az elektromos járművek kereskedelmi gyártását. Ez vonatkozik a zöldmezős projektekre.
A meglévő elektromos jármű befektetők számra gyártási ösztönzőket kínálnak, korlátozott számú járművet importálhatnak 15%-os csökkentett vámmal és 35 000 dolláros plafonnal, bizonyos feltételek mellett. Ez a kedvezmény öt évig fennáll, ha a vállalat időben létrehozza gyártóegységét, és a harmadik évre eléri a 25%-os, az ötödik évre pedig az 50%-os lokalizációs szintet.
Jelenleg a (hibrid és) elektromos járművek gyorsabb átvétele és gyártása Indiában (FAME India) rendszer II. fázisa 1,2 milliárd dolláros teljes költségvetési támogatással valósul meg.
Az elektromos járművekre az autó- és autóalkatrészek gyártáshoz kapcsolódó ösztönzője (PLI) is vonatkozik, amelyet 2021 szeptemberében hagytak jóvá 3,1 milliárd dolláros költségvetési ráfordítással öt évre, az elektromos járművek adócsökkentésével együtt.
Szóval, az elektromos járművek gyártóit lelkesíteni fogják ezek az ösztönzők? A válasz gyenge igen.
Először is meg kell értenünk, hogyan jött létre az elektromos járművek gyártási ökoszisztémája Kínában – abban az időben, amikor a Tesla még gyerekcipőben járt.
A 2000-es évek elején, mielőtt beléptünk az elektromos autók korszakába, a kínai autóipar kihívásokkal szembesült. Miközben a hagyományos belsőégésű járművek gyártásában jeleskedtek, szinte nem is léteztek olyan hazai autómárkák, amelyek a domináns külföldi gyártókhoz tudtak volna fellépni.
Aztán a kínai kormány nagyobb sebességbe kapcsolt. 2009-től a támogatások, az adókedvezmények és a benne rejlő gyártási képességek kombinációjával Kína óriási előnyre tett szert az elektromos járművek szektorában. Az országos és helyi szintű támogatások segítségével piaci részesedése elérte a 15,5%-ot 2021-ben. India is hasonló stratégiát követ, és igyekszik felzárkózni szomszédjához, de kérdés, hogy ez elég-e?
Miben rejlik Indiai igazi ereje?
Míg Kínának a gyártásban rejlő erősségei vannak, teljesen nyilvánvaló, hogy India erőssége a szoftverekben rejlik. A minőségi szoftver az elektromos járművek versenyelőnyének döntő összetevője.
A jelenlegi belső égésű motoros (ICE) járművek szoftvereinek összetettsége jelentős, gyakran meghaladja a 150 millió kódsort. Amint azonban áttérünk az elektromos járművekre, a szoftver bonyolultsága az előrejelzések szerint jelentősen megnövekszik, akár megháromszorozódhat vagy akár több is lehet, különösen a fejlett autonóm vezetési funkciók integrálásával.
Egyszerűen fogalmazva: az elektromos autók „kerekeken járó szuperszámítógépnek” számítanak.
Jelenleg a hagyományos járművek megközelítése az, hogy számítási teljesítményt biztosítsanak az egész járműben a lokalizált feldolgozáshoz. Az elektromos járművekben ez a folyamat a feje tetejére áll – megszilárdítva több elektronikus vezérlőegység feldolgozását, vagy akár a jármű számítástechnikai nagy részét egy maroknyi központi processzorba tömörítve.
Az Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) tanulmánya szerint ezzel a megközelítéssel a jármű számítástechnika hardver- és szoftverarchitektúráját tekintve inkább egy általános számítástechnikai platformra hasonlít, de a szuperszámítógépek feldolgozási teljesítményével.
A csatlakoztatott járművek óránként akár 25 gigabájt adatot hoznak létre, amelynek egy kis részét a járművön kívül osztják meg. A megnövekedett adatfelhasználás következtében, amikor a járművek számos külső rendszerrel interakcióba lépnek egy sor kommunikációs csatornán, ez a mennyiség elérheti a négy terabájtot óránként, és mindezt több távoli külső rendszer rögzíti, elemzi és pénzzé teszi.
Talán a kezdeti időkben a Tesla inkább a gyártásra összpontosított. Egy idő után a világ legnagyobb elektromos járműgyártója megértette, hogy a szoftver lesz a különbség. Itt India óriási előnnyel rendelkezik – amit Kína egyik napról a másikra nem képes utolérni.
Például a világon szinte minden, milliárd dolláros pénzügyi tranzakciónak van indiai IT-szoftver-lábnyoma. Ezenkívül a nagy szoftverexportőrök, mint például a TCS, az Infosys, a Wipro és az L&T Technologies az elmúlt két évtizedben szoftvereket fejlesztenek és informatikai rendszereket karbantartanak olyan vállalatok számára, mint a Mercedes Benz, Toyota, Kia és mások. Emellett Indiának vannak olyan nemzetközileg elismert márkái, mint a Tata Motors, a Mahindra, a Bajaj, ami nem volt így, amikor Kína elindította az elektromos járművek játékát.
Ezen a területen kell az indiai kormánynak olyan stratégiát megfogalmaznia, amely képes megismételni India 190 milliárd dolláros szoftverexport-iparának sikerét. A Tesla és más elektromos járművek gyártói számára az Egyesült Államokban az elektromos autók világának fénye az elmúlt néhány negyedévben jelentősen hanyatlott, és a tömeges elterjedtség is lassul. Ez további innovációt tesz szükségessé a gyártási technikák és a szoftverek terén.
Aztán ott van az elektromos járművek akkumulátorának ellátási lánc tényezője.
Míg India feltárt néhány nyersanyagot, amelyek az elektromos járművekhez használhatók, nagyobb és megbízhatóbb ellátási láncra van szüksége. Ezenkívül az alapvető akkumulátor-alkatrészek, például lítium, kobalt és nikkel beszerzése gyakran környezeti ártalmakhoz és emberi jogok megsértéséhez vezet, beleértve a gyermekmunka alkalmazását és a veszélyes munkakörülményeket. Ez előtérbe helyezi a fenntarthatóságot.
Szerző: Venkatesh Ganesh , szabadúszó újságíró, aki a technológiáról, a mesterséges intelligenciáról, a megújuló energiáról és a munkahelyekről ír.
Fotó: Freepik
Jól jön a mezőgazdaságnak a következő napok csapadékos időjárása
A HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzése szerint a következő egy hétben kiadós záporok enyhíthetik az aszályt. A talaj felszínközeli rétege, kivéve a délnyugati országrészt és a Szamosköz, Krasznaközt, már rendkívül száraz.
Szerbiában elfogtak egy férfit, aki az elnök megölésével fenyegetőzött
A zombori férfi, akit csütörtökön fogtak el, a közösségi médián keresztül fenyegette meg Aleksandar Vucic köztársasági elnök életét - tájékoztatott Ivica Dacic belügyminiszter.
Új-Zéland vizsgálja az indiai fűszereket a szennyeződés miatt
Két céget több ország is vizsgálat alá vont, mert felmerül a gyanú, hogy termékeik rákkeltő anyagot tartalmaznak. Nem tudjuk, hogy Magyarországra jutott-e a termékekből.
Újabb orosz-kínai együttműködési pont: közös űrbázis lesz a Holdon
Moszkva arra számít, hogy Kínával közösen felgyorsul a Hold-kutatás, és valamikor 2036 után állandó bázist is létrehozhatnak - mondta Jurij Boriszov, a Roszkoszmosz orosz űrügynökség vezetője.
Továbbra is életveszélyes állapotban lehet Fico - rövidhír
A Markiza helyi tévé szerint bár a műtét sikeres volt, most Fico szervezetén múlik, hogy képes lesz-e túlélni az ellene elkövetett merényletet.
Pénzmosásra használta bankszámláit egy férfi
Annyira nem volt óvatos a valutákkal, hogy még a minimális látszatra sem adott. Le is kapcsolták a rendőrök.
Hogyan lettek az ukrán sorozótisztek Ukrajna leggazdagabb emberei?
Brutális korrupció, több ezer dolláros "életpénz". Ennyit kell fizetni ukrán férfiként a modern kori rabszolgapiacon, ha életben akar maradni az ember.
Olcsó akkumulátort készítettek vulkáni hamuból
A Barcelonai Egyetem tudósai egy akkumulátort terveztek a vulkáni hamuból, amely a napenergia gyűjtésére szolgál.
Magyar Kupa: történelmi paksi siker a fradi ellen
A Paks a hosszabbításban 2-0-ra legyőzte a bajnok Ferencvárost a Puskás Arénában megrendezett labdarúgó MOL Magyar Kupa szerdai döntőjében.
Putyin újraválasztása után repült először Kínába. Miről szól a pekingi látogatása?
Vlagyimir Putyin orosz elnök újraválasztása óta első külföldi látogatására indul. Nem véletlen, hogy ez Kínában lesz.
Szijjártó Péter: sokkoló és megdöbbentő a Robert Ficót ért merénylet
Sokkolónak és megdöbbentőnek nevezte a Robert Fico szlovák miniszterelnököt ért merényletet a külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán szerdán.
Fico az életéért küzd, az orvosok nem tudják elállítani a vérzését
Merényletet kíséreltek meg Robert Fico miniszterelnök ellen szerda délután a kormányülés után. A lövések a kultúrház előtt dördültek el, ahol a kormány ülésezett.
Breaking: Merényletet követtek el Robert Fico szlovák kormányfő ellen - VIDEÓ
Meglőtték Robert Fico szlovák miniszterelnököt. A politikusra több lövést adtak le, amikor egy kormányülés után kiment a közönség elé.
Autóklub: a Fővárosi Önkormányzat 10-ből 6 autót kitiltana Budapest útjairól
Ne az ötletelés, hanem a szakmai szempontok vezéreljék a fővárosi vezetést a döntéshozatalban, és vegyék figyelembe az autósok érdekeit is - kéri a Magyar Autóklub (MAK) arra reagálva, hogy Ámon Ada, a főváros klíma- és környezetügyi főosztályvezetője egy podcast műsorban azt mondta, minden tíz évnél idősebb autót ki kell tiltani a fővárosból.
Megháromszorozódik India mesterséges intelligencia-költségvetése - jelentés
A dél-ázsiai ország mesterséges intelligencia által támogatott technológiákra fordított kiadásai 2027-re elérhetik az 5 milliárd dollárt.